Web-Doc

La Cite des Mortes

                                           2005 Jean Christophe Rampal,Marc Fernandez
                                              FR http://www.lacitedesmortes.net/nav.php?id=4

Idioma : FR
País : France
Ano : 2005
Autor : Jean Christophe Rampal,Marc Fernandez
Produtor : Upian
Equipe : Alexandre Brachet,Estelle Larrivaz
Tópicos : Globalization,Latin America,Memorial and Remembrance
Tecnologia : Flash,Google Earth,photography,Video
Técnicas : Interactive mosaic,Locative,Photography,Skeuomorphic design,Video
Premios e Nomeações : Click d’Or Winner
Financiamento e Incubators : CNC
Twitter : @upian

Ciudad Juárez, está localizado na forntera de  USA-Mexico, é considerada uma das mais perigosas cidades  da terra. Desde 1993, mais de 400 mulheres tinham sido  assassinadas e a maioria dos crimes ainda permanecem sem resolver, inclusive sem investigar, como a corrupção e sua  relação com   a violencia das drogas que dizimam as instituições civis.

Esta obra é a companheiao on-line para  o livro  O tue de qui de ville eles femmes, enquête à Ciudad Juárez (A Cidade que Mata as Mulheres: Inspecionar de Ciudad Juárez) assim como para o documentário de Canal+ do mesmo nome, o documentário interativo produzido pela Upian La Cité des Mortes (A Cidade do Morto) rememora as vítimas de Ciudad Juárez e conta as histórias de ativistas e investigadores que lutam por justiça. Fotografias  e vídeo documentário incorporando com imagens do Google Earth, o site  também explora a narração de historias  digitalmente-habilitada por um dispositivo locativo.

La Cité des Mortes foi um dos primeiros web documentarios, estreiado em 2005 deois de varios anos de desenvolvimento. Montado em Flash, o projeto ganhou em 2006 o premio Click d’Or.

FONTE: docubase.mit

Gaza/Sderot

                                                              2008 Alex Szalat,Joël Ronez,Susanna Lotz
                                         AR,DE,EN,FR,HE Url : http://gaza-sderot.arte.tv/

Idioma : AR,DE,EN,FR,H
País : France
Ano : 2008
Autor : Alex Szalat,Joël Ronez,Susanna Lotz
Produtor : Alma Films/Trabelsi Productions,Arte, Bo Travail!, Ramattan Studios, Upian
Equipe : Alexandre Brachet, Arik Bernstein, Gregory Trowbridge, Osnat Trabelsi, Sébastien Brothier, Serge Gordey, Upian, Yousef Atwa
Tópicos : Community Portrait, Middle East, Terrorism, War and Conflict
Technologias : Flash, photography, Video
Técnicas : Interactive Documentary, Interactive mosaic, Locative, Mapping, Photography, Video
Premios e nomeações : European Broadcasting Union Documentary of the Year Award, International Digital Emmy Award Nominee,Prix Europa Award Winner,
Révélation Nuit des médias prize
Financiamento e Incubação: Arte,CNC
O documentário interativo Gaza/Sderot  desenha os perfis de seis residentes da cidade palestina de Gaza e da aldeia israelita de Sderot. Separados por menos de uma milha,  Gaza sofre um bloqueio israelita enquanto Sderot for freqüentemente o objetivo de fogo de foguete palestino. Porém, os residentes de cada cidade perseveram. Foram postadas diariamente duas entrevistas em vídeo  no website, no período de 26 de outubro a 23 de dezembro de 2008,  uma com um protagonista de Gaza e outra com um protagonista de Sderot. O conjunto completo das histórias está atualmente disponível on-line.
A   interface bifurcada se caracteriza por mostrar um vídeo da Gaza e outro de Sderot, apresentando visualmente  ambos  lados do conflito israelita-palestino. O visitante da Web também podem descobrir os vídeos através de um mapa da região, uma grade interativa com as caras dos entrevistados, e uma nuvem de etiquetas temáticas. Cada uma destas interfaces diferentes é dividida, enquanto apresentam informações separadamente para  Gaza e Sderot, sublinhando o conflito na região.
FONTE: docubase.mit

 

 

Fort Mcmoney

                                             2013                                              David Dufresne
                                    DE,EN,FR                                             Visit the project
Idioma : DE,EN,FR
Pais : Canada
Ano : 2013
Autor : David Dufresne
Produtor : Arte,National Film Board of Canada,Toxa
Equipe : Clément Guillou,Dominic Mercier,Romain Prache
 Chloeé Chevalier,Jean-Philippe Cyr,Maude Thibodeau
Tópicos : Community Portrait,Economics,Environmentalism,North America,Pollution,Urban Life
Tecnologia: Flash,HTML,Video
Técnicas : Animation,Collaborative Storytelling, Confessional,Game,interactive,Interactive Documentary,Interviews,Journalism,Mapping,Participatory
Festivais : IDFA DocLab,New York Film Festival,Planet In Focus Toronto,RIDM – Montreal International Documentary Film Festival,SXSW
Premios e Nomeações : Best Interactive Documentary Festival International du Film de l’environnement,Best Interactive Documentary Gémeaux,Grand Prix Boomerangs Interactive Documentary,Knowledge & Education Category Grimme OnLine Award,Site of the day FWA,Special Mention Jury Visa d’Or RFI-France 24
Financiamento e Incubação: Arte,Canada Media Fund,National Film Board of Canada,Toxa
A remota localidade de temperaturas frígidas de Forte McMurray em Alberta, no Canadá parece uma escolha improvável para pessoas que procuram oportunidades para uma vida nova. Mas  é a terceira reserva de óleo maior no mundo, e o centro da indústria petroleira canadense, as oportunidades de trabalho e o sonho de ficar rico rápido promoveu  um  novo tipo  de comunidade  na minúscula cidade que incitou o título desta peça interativa, Forte McMoney.

Enquanto a afluência dos forasteiros se mistura continuamente com o contingente local, Forte McMurray também é o chão para debates entre representantes de grandes empresas  que querem empurrar a indústria petroleira para frente, ambientalistas que vêem os perigos ecológicos de explorar as fontes petroliferas de Canadá e os políticos que estão enredados em decisões de processos fundamentais.

Uma infinidade de perspectivas, argumentos e assuntos nesta única localidade incitaram o criador de projeto  David Dufresne colocar como bases para  desenhar o projeto. Em lugar de explorar os assuntos através de uma interactividade flexível, Forte McMoney usa a estrutura, alegorias e ritmo de um  vídeo-jogo, toda uma mudança do usuário pela experiência de um modo de missão-orientada.
Explorando entrevistas se desvenda nova informação, com um painel de usuário onde os jogadores acumulam pontos e créditos, acompanham o progresso deles/delas e interagem com outros usuários. O jogo é jogado  em fases,  fazem que o projeto viva a certos tempos o inativo entre fases, movendo as audiências  para momentos de interactividade compartilhada e brincadeira , com cada fase que caracteriza conteúdo novo. Enquanto Fort McMoney não é o primeiro “docu-game”, sua popularidade  vislumbrou novas terras para o gênero e mostrando para uma maior audiência o poder de misturar conteúdo de não ficção e jogo.
FONTE: docubase.mit

Out my Window

2010 Katerina Cizek
EN Visit the project: http://interactive.nfb.ca/#/outmywindow

Idioma: EN
Pais: Canada
Ano: 2010
Autor: Katerina Cizek
Produtor : National Film Board of Canada
Equipe: Gerry Flahive,Helios Design Lab,Imaginarius
Designers : IMAGINARIUS
Tópicos : Community Portrait,Global Community,Housing Rights,
North America,Urban Life
Tecnologias : 360 Video, Flash, photography, Yellowbird
Técnicas : 360 Video, Audio, interactive, Interactive Documentary, Interactive Map, Interactive mosaic, multimedia, Panorama, Participatory, Photography,
Stereoscopic 360 Video,Transmedia,Video
Festivais : IDFA DocLab,Sheffield Doc/Fest
Premios & Nomeações: IDFA DocLab Award for Digital Storytelling,International Digital Emmy Award,Webby Award
Financiamento e Incubação: National Film Board of Canada

Os aranha-céu  residenciais são as unidades residenciais mais comuns construidas nos últimos  50 anos. Highrise   e uma iniciativa do “National Film Board of Canada” que ao longo de um quinquênio veio explorar o impacto na vida de  quem mora num aranha-céu atendendo dimensões sociais, culturais e ambiental.

Out My Window e o projeto  inaugural deste projeto, nele a  diretora  Katerina Cizek documenta as vidas de moradores de apartamentos em cidades tão diverso quanto Toronto, Havana, Istambul e Phnom Penh. Para sua produção Cizek e seu equipe têm a colaboração dos residentes desses edifícios como de cineastas ou videomakers profissionais e fotojornalistas das cidades escolhidas no recorte (umas 100 pessoas no total). Cizek ocasionalmente filmou no local, ela geralmente dirigiu remotamente o projeto desde sua base de Toronto usando o telefone, Skype, e-mail e mídia sociais para comunicar com colaboradores locais.

A interface de Out My Window evoca um prédio de apartamentos residencial. Cada janela neste edifício  virtual conduz para um apartamento em uma das cidades escolhidas (13 no total), espalhadas pelos cinco continentes. Cizek ea empresa de design interativo   Imaginarius utilizam mais de 1,000 fotografias para criar panoramas imersivos em 360° de cada apartamento. Os visitantes deste Website são libres para explorar estas imagens.  Cada espaço que se visita está cheio de pontos de acceso que ao clicar nelas dão passo a  conteúdos multimídia relacionados com as histórias de vida desses edifícios, esses recursos incluem vários vídeos panorâmicos filmados em 360°  com a camera Yellowbird.

Refugee Republic

2014 Dirk Jan Visser,Jan Rothuizen,Martijn van Tol
DU,EN   Url : http://refugeerepublic.submarinechannel.com/

Refugee-Republic-Camp-Domiz-Jan-Rothuizen

Idioma : DU,EN
Pais : Netherlands
Ano : 2014
Autor : Dirk Jan Visser, Jan Rothuizen, Martijn van Tol
Produtor : Submarine Channel
Equipe : Aart Jan van der Linden, Christiaan de Rooij, Jorgen Koolwijk, Yaniv Wolf
Desenvolvedores: Aart Jan van der Linden
Designers : Christiaan de Rooij
Tópicos : Community Portrait,Refugees,Syria
Tecnologias : CSS,Javascript,jQuery,photography,Video
Técnicas : Audio, Illustration, Interactive Map, Interviews,Mapping, multimedia, Parallax scrolling, Photography, Video
Festivais : IDFA DocLab, SXSW, Tempo Documentary Festival
Premios e Nominações: Dutch Design Award,Webby Award Nominee
Financiamento e Incubação:
Url :

Refugee Republic is an interactive documentary that allows you to explore everyday life in Camp Domiz. Scroll through hand-drawn maps, drawings, photographs, and short video impressions. You will discover that there is another world behind the images you see in the media. A world that is not all that much different from yours and mine.

Refugee Republic – Introduction from Submarine Channel on Vimeo.

We’ve all seen the images. People desperately waiting for help outside in the blazing sun in front of rows of white tents. A child behind barbed wire, covered in dust, gazes into the lens of a news camera. But that’s just part of the story.

Camp Domiz is a Syrian refugee camp in northern Iraq. Around 64 thousand predominantly Kurdish-Syrian refugees have sought shelter here. As the number of refugees grew, the camp gradually transformed from a temporary refuge to a makeshift town, where people live and work, go to school, start a business, get married, argue and have fun.

Visual artist Jan Rothuizen, journalist Martijn van Tol, and photographer Dirk Jan Visser explored Camp Domiz from A to Z (see also our video profile). They bring to life its inhabitants and places in a multidimensional mix of sound, drawings, photo and film.

Refugee Republic, an interactive documentary by Jan Rothuizen, Martijn van Tol, Dirk Jan Visser

Some of the people you’ll meet in the documentary are Ahmed, who skips school to look after his bird stall. The busy circumcision doctor Shixmous. The mechanic Ahmad, who set up a tuk-tuk garage in front of his tent. And Fatma, a teenager who dreams of finding her big break as a singer on Youtube.

The and us

  Url : www.theand.us
Idioma :
Country :
Year :
Author :
Producer :
Team :
Developers :
Designers :
Topics :
Technologies :
Techniques :
Festivals :
Awards & Nominations :

 

Hibridos

  Url: http://www.Hibridos.cc
Idioma :
Pais: 
Ano :
Autor:
Produtor :
Equipe:
Desenvolvedores:
Designers :
Tópicos :
Tecnologias :
Técnicas :
Festivais :
Premios e Nomeações :

 

Come/in/doc

  Url :
Idioma :
Pais: 
Ano :
Autor:
Produtor :
Equipe:
Desenvolvedores:
Designers :
Tópicos :
Tecnologias :
Técnicas :
Festivais :
Premios e Nomeações :

 

DoNotTrack-Doc

2015 Brett Gaylor
DE,EN,FR Url: https://donottrackdoc.com/en/episodes/
LANGUAGE : DE,EN,FR
COUNTRY : Canada,France,Germany
YEAR : 2015
AUTHOR : Brett Gaylor
PRODUCER : Arte,BR,National Film Board of Canada,Upian
TEAM : Akufen,Alexander Knetig,Alexandre Brachet,Christian Daubner,Gilles Freissinier,Gregory Trowbridge,Hugues Sweeney,Jason Staczeck,Louis-Richard Tremblay,Margaux Missika,Marianne Levy-Leblond,Marie-Laure Lesage,Marie-Pier Gauthier,Richard Gutjahr,Sandra Rodriguez,Vincent Glad,Virginie Raisson,Zineb Dryef
DEVELOPERS : Emmanuel Durgoni,Maxime Quintard,Nicolas Menet,Romain Avalle
DESIGNERS : Sébastien Brothier
TOPICS : Digital Technology,Privacy and Surveillance
TECHNOLOGIES : Facebook API,HTML5,Popcorn.js,Video
TECHNIQUES : Audio,co-creation,Collaborative Storytelling,Data Visualization,generative media,Infographics,interactive,Interviews,Journalism,Personalization,Series,Video
FESTIVALS : Tribeca Storyscapes

Our sensitivity around privacy is not developed because everything we’ve been talking about is pretty new. For people to see “Wait that’s me? That’s happening to me every single day?” That’s why we do the personalization, so that people can have some sort of emotional experience around privacy.

Brett Gaylor, director of Do Not Track, to Docubase

Do Not Track is a personalized web documentary series about internet privacy directed by Brett Gaylor and co-produced by NFB, Arte, BR, and Upian. Every two weeks, a new personalized episode is released, looking at a different aspect of how the web is increasingly becoming a space where the users’ movements, speech and identities are recorded and tracked.

Exploring the implications of online tracking from mobile phones to social networks, personalized advertising to big data, Do Not Track seeks to inform audiences about the methods and tools trackers use while helping them taking steps in order to ensure their privacy online.

Do Not Track (Trailer) from National Film Board of Canada on Vimeo.

 

Man With A Movie Camera: the Global Remake

 

2007 Perry Bard
CH,EN,ES,FR Url : http://webenact.rhizome.org/man-with-a-movie-camera-the-global-remake/20160217142125/http://dziga.perrybard.net/scenes/show/2
Idioma: CH,EN,ES,FR
Pais: United Kingdom
Ano: 2007
Autor: Perry Bard
Produtor: Cornerhouse,ENTER_,Lumen,Site Gallery in association with the BBC,The Bigger Picture
Equipe: John Weir,Steve Baun
Festivais: IDFA DocLab,Leeds Film Festival,Montreal Biennial,Remixed Arts Festival,Toronto International Film Festival,Transmediale Berlin,YouTube Play Biennial
Premios & Nomeções: Prix Ars Electronica
FUNDERS AND INCUBATORS : Arts Council England,Canada Arts Council,Experimental Television Center
Movie camera global remake
Man With a Movie Camera: The Global Remake is a participatory, collaborative, and web-based video adaptation of Dziga Vertov’s 1929 film Man With A Movie Camera.
Man with a Movie Camera: Global Remake is a crowdsourced recreation of Dziga Vertov’s now-iconic avant-garde silent film, Man with a Movie Camera.  Artist Perry Bard broke down Vertov’s film shot-by-shot and put out a worldwide call for submissions. People could recreate each shot in any way they chose. Each day, the code powering Global Remake pulls a shot at random from a database to reconstruct a new crowdsourced version of Man with a Movie Camera, ensuring the film will never be the same twice. Both a tribute and an experiment, Man with a Movie Camera: Global Remake celebrates the participatory and exploratory dimensions of Vertov’s own work….PROCURAR Otra crítica

movie camera global remake 2

Movie camera_ Global remake 3

Movie camera_ global remake 4

…..

 

As Lev Manovich has argued, Vertov’s film is itself a database of loosely connected shots that synthesize a depiction of the working day in the early Soviet Union. Building on this database structure, Bard has created a platform where users may submit their own visual interpretations of any of the 1,276 shots in Vertov’s classic. Once uploaded, software developed specifically for this project selects from the submissions to collate a new version of the film, which is streamed on the site alongside the original with a soundtrack composed for the project by Steve Baun.

The images and videos in Bard’s archive are often made on mobile phones; they may be either original submissions or lifted by users from the web. “One of my persistent concerns,” Bard writes, “is the question of access, the digital divide, who is included, who is left out.” In order to ensure that her submissions database includes images from a diverse pool of contributors in cultural, linguistic, and geographic terms, Bard commissioned twelve foreign correspondents based in Brazil, Lebanon, Israel, Columbia, Pakistan, Russia, Serbia, Japan, China, Korea, Mexico, and Thailand.

Links

Interview with the artist by Evelin Stermlitz posted Dec 1 2008 on Rhizome.

FONTE: docubase.mit e rhizome.org

 

 

 

 

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Desenvolvedores:
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